Dashboard Havensteder zorgt voor inzicht

“Er zijn drie zaken die ik graag die ik graag terug wil zien op één dashboard voor alle 6 de gevelpartners waar we mee samenwerken”

  1. Het bewijs dat de gevelpartners van Havensteder voldoen aan de afspraken op het gebied van het kwaliteitsniveau die we hebben gemaakt in het contract
  2. Een inzicht in de onderhoudskosten voor alle complexen voor de komende 5 jaar
  3. Een beeld van de actuele kwaliteit van de complexen “

Dat was de vraag en de ambitie die Henk Hartman, teamleider inkoop en contractmanagement van Havensteder uitsprak eind 2017.

Met dat doel voor ogen is gestart met het ontwikkelen van een dashboard voor Havensteder. Geen makkelijke opgave omdat een dergelijk dashboard waarbij 6 partijen gezamenlijk dergelijke informatie tonen nog niet bestaat.

Nu een kleine anderhalf jaar later is het dashboard gereed en operationeel. Gedurende het traject is er zelfs functionaliteit toegevoegd waardoor er nu nog meer informatie op het dashboard getoond wordt. In grote lijnen werkt het systeem als volgt.

  • Er zijn diverse maatwerk apps gemaakt waarmee de bedrijven op een uniforme manier zaken vastleggen.
    • Verf technische keuringen (0-meting, aanvangsmeting, eindkeuring)
    • Procesmeting (controle of alle werkzaamheden juist worden uitgevoerd)
    • Proces verbaal van oplevering
  • Er is een vast format gemaakt waarop de meerjarenplannen worden ingevoerd

De resultaten van deze ingestuurde formulieren worden realtime getoond op het dashboard waardoor Havensteder steeds inzicht heeft in de stand en resultaten van de samenwerking

 

Op het dashboard zelf kan met handige filters worden doorgeklikt naar onderliggende informatie.

 

Ook de rapporten zelf zijn in PDF of in Excel te downloaden

 

In diverse sessies en trainingen is de werking van het dashboard toegelicht. Mede hierdoor wordt het systeem breed gedragen en gebruikt.